cerenkov کرمان اعتبار سیرجان کلنگ زنی

cerenkov: کرمان اعتبار سیرجان کلنگ زنی پرورشگاه موقوفه سیرجان کرمان

گت بلاگز اقتصادی ترانزیت بیش از ۷ میلیون تن مواد نفتی و غیر نفتی از مرزهای کشور

معاون دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی شرکت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت:در مجموع ترانزیت کل موادنفتی و غیرنفتی حدود ۷ میلیون ۸۱۶ هزار و ۲۴۷ تن بوده ک

ترانزیت بیش از ۷ میلیون تن مواد نفتی و غیر نفتی از مرزهای کشور

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازیگروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، کشور عزیزمان ایران عنوان شاهراه ترانزیتی منطقه، موقعیت مناسبی را جهت اتصال آسیای میانه به آب های گرم خلیج فارس و آسیای دور به اروپا دارد، همچنین مسیر مناسبی جهت ترانزیت سوخت از عراق به کشورهای حاشیه خلیج فارس به شمار می رود، بنابراین این موقعیت استراتژیک عالی ترین وقت جهت زیاد کردن ترانزیت آشنا می شود.
یکی از مهمترین وسایل ترانزیت در کشور ما حمل و نقل از طریق بزرگراه است به طوری که حجم زیادی از ترانزیت کشور از این طریق انجام می گیرد، هرچند که سیاست وزارت راه و شهرسازی در دولت تازه این است که بخش زیادی از حمل و نقل را از بزرگراه به ریل انتقال دهد، ولی همچنان بزرگراه به عنوان گزینش اول صاحبان کالا آشنا می شود.
بحث ترانزیت، صادرات و واردات بااهمیت ترین مباحث در حوزه حمل و نقل بین المللی هست، توسعه ترانزیت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و عمدتا جزو مباحث و مواردی است که شرکت توسعه آن را در اولویت کاری خود قرار داده هست.
با توجه به اهمیت ترانزیت در کشور به خاص بخش حمل ونقل بزرگراه ای مصاحبه ای با جمیلی معاون دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی شرکت راهداری و حمل و نقل بزرگراه ای انجام شد.

عبارات مهم : ایران
در خصوص عملکرد بخش حمل و نقل بین المللی از نظر آماری و همچنین میزان صادرات نفت کشورهای همسایه که از طریق خاک کشورمان ترانزیت می شود، توضیح دهید.

جمیلی: همانطور که میدانید طی سالهای اخیر به جهت گشایش هایی که به واسطه توافق هسته ای با شش قدرت دنیا و همچنین با کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) صورت گرفت صادرات نفت کشور عزیزمان ایران زیاد کردن پیدا کرد و به جهت این افزایش، بخشی از ترانزیت نفتی کشور که عمدتاً از مبادی به طور مثال عراق به سمت بنادر جنوبی کشور و نهایتاً به کشور هند و سایر کشورهای آسیای جنوب شرقی ترانزیت می شد، کم کردن پیدا کرده هست. به جهت اینکه اولویت در صادرات فرآورده های نفتی خود کشور بوده، طبیعی هست، کشورهای نشانه هنگامی که می دیدند که هزینه های دریافت فرآورده های نفتی از مبادی کشور عزیزمان ایران به جهت کیفیت اوج و همچنین به علت پایین بودن کرایه حمل، ارزان تر تمام می شود، ترجیح می دادند از صادرات مواد نفتی کشور عزیزمان ایران استفاده کنند به جای اینکه از کشور های همسایه کشور عزیزمان ایران این محصول را دریافت نمایند.
آیا کاهشی هم در ترانزیت غیرنفتی داشته ایم؟
جمیلی: بخش ترانزیت غیرنفتی تغییرات آنچنانی نداشته و حدود ۶ درصد کم کردن در مجموع ترانزیت غیر نفتی در سال گذشته شاهد بودیم که آن هم عمدتاً بخاطر رکود جهانی که زیاد کشورهای منطقه هم درگیر آن هستند، بوده هست.
آمارهای موجود در ترانزیت نفتی و غیر نفتی را عنوان کنید.
جمیلی:آمار ترانزیت مواد نفتی در ۱۲ ماهه سال ۹۵ یک میلیون و ۸۲۷ هزار و ۵۹۱ تن بوده است که در مقایسه با سال ۹۴ حدود ۶۰ درصد به همان دلایلی که قبلاً اشاره کردم، کم کردن داشته هست. در حوزه ترانزیت مواد غیرنفتی همانگونه که عرض کردم کم کردن آنچنانی را شاهد نبودیم بطوریکه در ۱۲ ماهه سال ۹۵، پنج میلیون و ۹۸۸ هزار و ۶۵۶ تن بوده است که در مقایسه با سال ۹۴ حدود ۶ درصد کم کردن داشته هست.
در مجموع ترانزیت کل موادنفتی و غیرنفتی حدود ۷ میلیون ۸۱۶ هزار و ۲۴۷ تن بوده که نسبت به سال ۹۴ در مجموع نفتی و غیر نفتی ۲۸ درصد کم کردن داشتیم که عمدتا به علت کم کردن ترانزیت نفتی بوده هست.
فعال ترین مرزهای کشور در حوزه ترانزیت کدام مرز ها بوده است؟
جمیلی:مرزهای زمینی و دریایی که بیشترین فعالیت را درحوزه ترانزیت کالا داشته اند عبارتند از، بندر شهید رجایی در رتبه اول چیزی حدود ۲ میلیون و ۷۹۹ هزار تن تقریبا ۳۵ درصد ترانزیت را بخود تخصیص داده شده است داده و مرز پرویزخان با یک میلیون و ۱۶۳ هزار تن و بازرگان با حدود یک میلیون تن رتبه های دوم و سوم را در ترانزیت کالا به خودشان تخصیص داده شده است داده اند.
فعالترین مرز ها در ترانزیت ورودی، مرز پرویزخان، بندر شهید رجایی و بندر شهید باهنر بوده و در ترانزیت خروجی هم بندر امام خمینی، دوغارون و میلک در افغانستان بوده هست.
مهم ترین کشور ها در مبادی و مقاصد ترانزیت کدام هستن؟
جمیلی:کشورهایی که مهمترین مبادی و مقاصد ترانزیت کالا از کشور بوده اند به ترتیب عبارتند از: عراق به مقصد کشور امارات متحد عربی و در رتبه دوم امارات به افغانستان بوده و در رتبه سوم هم ترکیه به ترکمنستان.

خلاصه ای از برنامه حمل و نقل بین المللی در حوزه ترانزیت در امسال چیست؟

جمیلی:با توجه به رویکرد کلی که در جهت سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ترسیم شده است هست، استفاده حداکثری از موقعیت ممتاز کشور جهت توسعه حمل و نقل بین المللی و ترانزیت با بهره گیری از توان داخلی جهت این امر می باشد. در این راستا مهمترین برنامه های سازمان، توسعه و فعال نگه داشتن کریدورهای ترانزیتی و استفاده حداکثری از قلمرو کشور، همگرایی و توسعه روابط حمل و نقلی با سایر کشور ها با اولویت های کشورهای منطقه، برطرف پرسشها حمل و نقل کالاهای صادراتی و وارداتی و ترانزیتی بطورکلی برطرف موانع در امر حمل و نقل بین المللی می باشد.
عناصر مهم در حوزه حمل ونقل مشمول بر چه مواردی می شود؟
جمیلی:در حوزه حمل و نقل اساساً ۴ عنصر زیرساخت، شرکت های حمل و نقل، راننده و ناوگان جهت جابجایی کالا با فرض مهیا بودن بازار و تقاضای مورد نیاز جهت فعالیت حمل و نقل در کشور، از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در جهت سیاست های اقتصاد مقاومتی تلاش این شرکت بر این است به نحو احسن از توان داخلی البته در صورت ضرورت از سرمایه گذاری خارجی جهت رونق ارکان حمل و نقل بین المللی، هم در زمینه توسعه، بهره برداری و نگهداری از زیرساختهای حمل و نقلی و هم در خصوص شرکت ها، رانندگان و ناوگان داخلی به جهت زیاد کردن اشتغال، بهره برداری مورد نیاز صورت بگیرد.
انتهای خبر/

واژه های کلیدی: ایران | میلیون | صادرات | بزرگراه | ترانزیت | حمل ونقل | مواد نفتی | راهداری

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog